سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"
سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"

زمین فوتبال یا والیبال؟

چندروز پیش مراجعی داشتم که خانمی بود علاقمند به حضور در جمع ، بسیار معاشرتی، اهل صحبت، با یه عالمه دوست که خیلی حریم شخصی نداشت و درباره مسائل خصوصی خود راحت حرف می زد. مشکلی که به آن خاطر مراجعه کرده بود، دختر 17 ساله ش بود که به نظر این خانم افسرده بود. کمی از ویژگی هایش صحبت کرد: ترجیحش به تنهایی است، از جمع‌های جدید استقبال زیادی نمی‌کند، فقط نشسته داره کتاب می خونه، خیلی مرموزه و اطلاعات نمیده، دوستای زیادی نداره و فقط با یک دوست قدیمی رابطه عمیق داره.
و با این توصیفات دخترش را متهم به افسردگی، ناامیدی و غیراجتماعی بودن می کرد و می خواست بیاردش پیش من که کمک کنم که درست بشه!  براشون گفتم که عزیز دلم با توصیفات شما از خودتون و دخترتون، فقط یک مسئله وجود داره و اون #تفاوت_شخصیتی شما دونفره. ایشون #درونگرا هستند و شما #برونگرا.

از ویژگی های درونگراها گفتم و اینکه چگونه باید با آنها برخورد کرد. جلسه بعد خود دختر خانم را آورد. دختری بسیار نازنین، محجوب و عمیق که فکر می کرد مشکل داره و می خواست که درست بشه. بهش گفتم شما کاملا "درستی" و نیاز به درست شدن نداری. فقط باید بپذیری که تیپ شخصیتی ت با مامان متفاوته و هیچکدوم بهتر یا بدتر نیستید.  متفاوتید. "نادرست" اینه که آدم ها انتظار دارند بقیه مثل خودشون باشند و هرکس که شبیه به خودشون نباشه را برچسب بیمار می زنند.

وقتی اومدم خونه فکر کردم بهتره مطالب درباره #شخصیت_شناسی را بیشتر گسترش بدیم چرا که یکی از مشکلات ما در روابط با ادمها، ناآگاهی مون درباره انواع تیپ های شخصیتی است. اگر من والیبالیستم، نمی تونم با قواعد این بازی وارد زمین فوتبال بشم. هر زمینی قواعد خودشو داره و ما اگر در زمین درونگراها بازی می کنیم باید قواعد اونهارو بلد باشیم. تازه فقط هم درونگرایی و برونگرایی نیست که. بعضی از آدم ها حس ششم قوی دارن و بعضی فقط هرچیزی را که ببینند و بشنوند و لمس کنند، می تونند باور کنند و کلی تفاوت های دیگه در ابعاد دیگه.

یعنی درواقع فقط هم یه زمین بازی وجود نداره، دنیا یه استادیومه با یه عالمه زمین بازی که وارد شدن به هر زمینی، قواعد خودشو میخواد و به میزانی که این قواعدو بلد باشیم، بهتر می تونیم با آدم ها ارتباط برقرار کنیم و کمتر اونارو قضاوت می کنیم.  ما متفاوتیم و اصلا قشنگی آدمها هم به خاطر همین تفاوت هاست. همه مون برای رشد به همدیگه نیاز داریم و اگر مثلا توی یه مهمونی همه برونگرا باشن، همه فقط بلند بلند حرف می زنند و هیچکس به حرف بقیه گوش نمیده. باید آدم درونگرایی باشه که با دقت به حرف شما فکر کنه و سوالات عمیق بپرسه.

حالا از این بعد سعی می کنم مطالب شخصیت شناسی بیشتری بگذارم که بهتر بتونیم ارتباط برقرار کنیم با #متفاوت ها.

راستی امروز اون دختر خانم برام پیامک فرستاد که خیلی خوشحاله و بعد از آشنایی خودش و مادرش با تیپ های شخصیتی، کلی حال هردوشون خوب تره و ارتباطشون بهتر و نگاهش به خودش قشنگ تر.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.