سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"
سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"

"ماشین سپر شکسته به زودی اوراقی میشه اگر....."

امشب داشتم گاز آشپزخونه رو پاک میکردم و به این فکر می کردم که اگر یک روز گازو تمیز نکنی روز دوم زمان بیشتری از این دوبار باید بگذاری و انرژی بیشتری! بعد به این فکر کردم که همه چیز همینطوره: وقتی یه لباس روی مبل افتاده باشه، آدم میگه حالا اینکه هست منم پالتومو بگذارم اینجا، کوله پشتی هم همین طور و به همین سادگی خونه نامرتب میشه! یا مثلا ماشینت طی یه تصادف یه فرورفتگی پیدا کنه، اگر همون موقع نبری تعمیر، به مرور زمان چندجای دیگه هم تخریب میشه و کلا از یه جایی به بعد آدم بی خیال میشه که ای بابا اینکه داغون هست، حالا چراغ جلوش هم شکست که شکست! تازه تو خیابون هم ماشین های دیگه با توجه کمتری در کنارت رانندگی می کنند چون میدونند به ماشینت هم بزنند، خیلی اتفاق جدیدی برای ماشین تو نمی افته! وای به حال اینکه ماشین خودشون هم دست کمی از ماشین تو نداشته باشه!

بعد وقتی هم که ماشینو می بری تعمیرگاه، هزینه اش هم به مراتب بیشتر میشه.

درواقع بی توجهی به تخریب های کوچک دو تا پیامد داره: هم "حس بی تفاوتی" شیوع پیدا می کنه و آدم میگه حالا این جا که هیچ چیز سر جاش نیست، پس توجه من هم مسئله ای رو حل نمی کنه!

و دوم اینکه بی نظمی و یا تخریب و کلا هرچیزی که سر جاش نباشه، "گسترش" پیدا می کنه و اپیدمی میشه و یه جورایی این پیامو به مغز میده که اینجا از هم گسیخته است پس منم می تونم تخریب کنم و اتفاقی هم نمی افته! 

کلا همه چیز همینه! باید به حفظ نظم موجود کمک کرد وگرنه بی نظمی به سادگی همه جارو فرا میگیره. این قاعده در مورد چیزای دیگه هم صادقه:

اگر امروز درباره مسئله و دلگیری ای که با همسرت پیدا کردی، صحبت کنی شاید 5 دقیقه زمان لازمه اما اگر بگذاری یک هفته بعد، زمان و انرژی بیشتر از 50 دقیقه لازمه! اصلا تصاعدی زیاد میشه و مسائل بیشتری هم جمع میشه!

اگر امروز دندونت با خوردن آب سرد تیر میکشه و به دندون پزشکی مراجعه نکنی، دو ماه بعد احتمالا به عصب کشی میرسه کاراش!

اگر امروز پسرت یه کلمه بی تربیتی میگه و تو بخندی، دوروز دیگه حرفای رکیک هم یاد میگیره و حالا بیا و درستش کن!

ببینید از یک تمیز کردن گاز به کجاها که نرسیدیم! پس: اگر ناراحتی کوچکی با کسی پیدا کردی همین امروز درباره اش صحبت کن! بهترین روش همون برخورد به موقع و بازسازی سریع و حفظ نظم موجوده!

منم برم گازو تمیز کنم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.