سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"
سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"

قسمتی از سخنرانی زیبای خانم آنیتا مورجانی در TED

من دوست دارم که شما تصور کنید، که ما همه باهم در یک انبار بسیار تاریک هستیم  که کاملا سیاهه، و شما هیچ چیزو نمی تونید ببینید.اما تصور کنید که در دستتون یک چراغ قوه کوچک هست  و روشنش می کنید  و با نور اون در مسیر حرکت می کنید تا مسیرتونو پیدا کنید. در تاریکی هر چیزی که شما می بینید تنها چیزی هست که نور چراغ قوه روش افتاده!  و باقی چیزها در تاریکی هستند. 

حالا تصور کنید یک روز سیلی از اشعه های نور انبار تاریک رو بطور کامل روشن می کنه و شما می تونید واقعیت انبار رو یکجا ببینید  و می بینید که انبار خیلی بزرگر از اون چیزیه که شما تصور می کردید:

چیزهای مختلفی در آنجا چیده شده، بعضی هاشونو شما دیدید و خیلی هاشو هرگز ندیدید. بعضی هاشون زیبا هستند و بعضی خیلی زیبا نیستند . بعضی در رنگ هایی که هیچوقت اونارو ندیدید. بعضی چیزهای عجیب و بعضی خنده دار! شما بعضی از آنها را قبلا با چراغ قوه دیده بودید و  بعضی را هرگز!

حالا تصور کنید که نور دوباره بره و شما با یک چراغ قوه تنها بمونید!

اما این بار می دونید که اینجا خیلی چیزهای بیشتری هست که بطور همزمان در کنار هم قرار گرفتند و شما  ایمان دارید که خیلی بیشتر از چیزی که ما تجربه می کنیم، وجود داره.....

آنیتا مورجانی
پیشنهاد می کنم فیلم کامل سخنرانی را در اینجا ببینید.


" بابا من میخوام با بچه ها بازی کنم"

چند شب پیش در پارکی، پسر بچه ای رو دیدم که سوار یک ماشین کنترلی خیلی گرون بود و بنده خدا میخواست پیاده بشه و بیاد با بچه ها بازی کنه، پدرش (که احتمالا همه کمبودهای کودکیشو داره با خرید های جورواجور برای بچه اش جبران میکنه) میگفت حق نداری(!!!) پیاده بشی، باید با این بازی کنی و جالبه این پدر چشم هاش برق می زد از امکانات مختلف اون ماشین و ولش میکردی از خداش بود خودش بره سوارش بشه!

داشتم به این فکر میکردم که درواقع آدم بزرگا با خرید این اسباب بازی ها بیشتر به قیمت و چشم گیر بودن اون و خودی نشون دادن در بین سایر آدم بزرگا توجه می کنند تا کارکردی بودن اون. چرا که اصلا ماشین ها و وسایل کنترل از راه دور، بچه ها رو به پدیده هایی علاقمند میکنه که اولا تاثیر اونها بر روی فعالیت فکری، خلاقیت و برقراری رابطه علت و معلولی بین اجزا کمه و دوم اینکه علاقه اونها مدت زمان کوتاهی طول میکشه و بعد از مدتی معمولا یا اون رو کنار میندازن و یا با یک ماشین دیگه جایگزین میکنند (همان رفتار مصرفی که برای سرمایه داران و فروش کالاهاشون ایده آله)

اگر هم بچه کنجکاوی باشه اونو میشکونه که سازوکار چگونگی درست کردنشو یاد بگیره که معمولا با خشم پدر مادرا مواجه میشن چون کلی هزینه کردند برای خرید اون وسیله.

 والا به خدا سرگرم شدن در طبیعت هزار برابر بیشتر از گرون ترین اسباب بازی و ماشین کنترلی بچه ها رو خوشحال می کنه. یادمه استاد سلطانی می فرمودن که در بهترین حالت فروشگاه های اسباب بازی فقط به کمتر از 45 درصد نیازهای بچه ها جواب میدن (تاکید می کنم بهترین حالت و با اسباب بازی های کارکردی). طبیعت یک منبع بی انتها و بی زبان اسباب بازی است . هر چه که در طبیعت هست بهترین اسباب بازیست . مطمئن باشید کودک را با حمایت در طبیعت رها کنید ، به همة نیازهایش می رسد.

بهترین والدین اونایی نیستند که هرروز اسباب بازی های جورواجور برای بچه ها می خرند و یا اونارو از این کلاس می برند به اون کلاس و کلی پول کلاس های مختلف میدن! بچه هارو هر روز از صبح تا غروب ببرید در یه فضای باز: طبیعت و کوه و دشت، پارک و جنگل و بگذارید که حسابی خاک بازی کنند، از وسیله های بازی بالا پایین بپرند و خودشون کشف کنند. نهایتا اگر خودتون نمی تونید هرروزاین کارو کنید، با دو سه تا از والدین هماهنگ کنید و تقسیم کار کنید و روزی یک نفر مسئول بشه! حتما لازم نیست پول داشت و سفر خارج از شهر و یا کشور رفت، اگر در تهران هستید می تونید آخر هفته ها برید اطراف تهران و از آبشار، چشمه، دشت و کوه های اطراف اون استفاده کنید. اگر هم اطلاع ندارید کجاها میشه رفت، به این سایت مراجعه کنید.

تورو خدا این بندگان خدارو انقدر مصنوعی بار نیاریم که عقده های نداشته های کودکی خودمونو با اونا جبران کنیم.

پیشنهاد می کنم این گفتگوی خوب از دکتر هلاکویی که درباره "فشار بیش از حد به کودک با کلاسهای آموزشی" است، حتما ببینید.

 

دوره جدیدی از سمفونی زندگی: مهارت انتخاب و ازدواج

دوستان و همراهان عزیز سمفونی زندگی سلام؛

دوره جدیدی از "سمفونی زندگی"  برگزار می شود:

طی دو روز (یکشنبه و دوشنبه 9 و 10 خرداد ماه 1395) ساعت 4 تا 7 عصر دوره "مهارت انتخاب و ازدواج" سمفونی زندگی  در فرهنگسرای امام برگزار می شود (برای جوانان و در صورت علاقه والدین علاقمند)

عنوان برنامه روز اول هست «ساز موافق»  که در این جلسه درباره این موضوع ها صحبت می کنیم:

  1. چرا ازدواج؟
  2. آیا من آمادگی ازدواج را دارم؟ طرف مقابلم چطور؟ (بررسی بلوغ های ازدواج: بلوغ شخصیتی، بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی، بلوغ مالی، بلوغ جنسی و بلوغ معنوی(
  3. چه کسی برای من مناسب است؟ (اهمیت شباهت های شخصیتی، خانوادگی، اعتقادی، فرهنگی و ظاهری)


در برنامه روز دوم (دوشنبه 10 خرداد) با عنوان
«ساز مخالف» به این سوالات پاسخ می دهیم:

  1. چه تفاوت هایی در انتخاب همسر مسئله ساز است؟
  2. چه عواملی به ازدواج ناموفق منجر می شود؟
  3. چگونه می توان از یک رابطه عاطفی ناسالم بیرون آمد؟


هردو برنامه را به همه مجردها پیشنهاد می کنیم
  ولی چون خیلی از افراد در حال حاضر درگیر رابطه عاطفی هستند، بنابراین در روز دوم به آنها می گوییم که آیا رابطه شما میتواند به ازدواج موفق منجر شود؟ اگر نه، چگونه باید از آن بیرون بیایید؟

برای شرکت در برنامه
  "ساز موافق" به اینجا بروید:
https://evand.ir/events/saze-movafegh

و برای ثبت نام در برنامه "ساز مخالف" به
اینجا:
https://evand.ir/events/saze-mokhalef

لطفا این دوره بسیار کاربردی را به دوستان و یا مجردهایی که دور و برتون هستند و انتخاب و ازدواج خوبشان برایتان مهم است، پیشنهاد دهید.

پیشاپیش از همکاری و اطلاع رسانی تون سپاسگزارم