سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"
سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"

خوب بخوابید!

دوستی دارم که مدت هاست نتونسته شب ها خواب آرومی داشته باشه و این باعث شد که من فکرم مشغول بشه به اینکه چه کارهایی میشه کرد که خواب راحتی داشت؟ چون میدونید که یک خواب خوب در شب می تونه کیفیت روز بعد شمارو کاملا تحت تاثیر قرار بده. البته میدونیم که هر مسئله ای عللی دارد و پیامدهایی! بی خوابی هم خودش معلول علت هایی مثل نگرانی در روابط )اعم از عاطفی، خانوادگی، اجتماعی و ( …، امتحانات، نمره، پول، فشارهای شغلی و ... است که بهتره در زمینه اونها کاری کرد و ریشه هارو بررسی کرد و چاره اندیشی کرد ! اما با وجود همه اینها من سه تا تکنیک بلدم که به خواب آروم کمک می کنه و بهتون پیشنهاد میکنم:

یک. وقتی وارد رختخواب میشید و دراز می کشید همه عضلات بدن را شل کنید، افکار و دغدغه ها رو رها کنید و فقط روی دم و بازدم خود تمرکز کنید. با هر بار دم که اکسیژن را از بینی داخل می دهید، به این فکر کنید که این اکسیژن مستقیما وارد قلب شما میشه.

فقط چند دقیقه به این شیوه تنفس کردن، تمرکز روی دم و هدایت فکری اون به سمت قلب، به طرز معجزه آسایی باعث میشه خوابتون ببره (باور کنید یکی از آشنایان ما که چندسال بود خوب نخوابیده بود، جدیدا با این روش خیلی راحت می خوابه)

دو.  آرام دراز بکشید و همه عضلات خود را رها کنید. چند نفس عمیق بکشید و شروع کنید به تک تک اعضای بدنتون(بیرونی و داخلی) فکر کردن به ترتیب: از انگشتان پا، مچ، ساق پا و به همین ترتیب تا اعضای سر و صورت. به هرکدام که فکر می کنید در دلتون بگید خدایا ممنونم بخاطر اینکه پاهای سالمی دارم که دارن به من خدمت می کنند (این شیوه خودمه و اسمشو گذاشتم "قدرشناسی قبل از خواب" و به من کمک می کنه که با یک حس آرامش و قدردانی عمیق خوابم ببره! حتی تا حالا نتونستم از همه اعضا قدردانی کنم چون هربار قبل از اینکه به عضلات گردن برسم خوابم می بره)

سه. (این روش به سر و همسرا توصیه میشه! حالا چه اون هایی که در کنار هم هستند و چه کسانی که در دوران شیرین نامزدی هستند و به دور از شریک عاطفی شون هستند و شب ها تلفنی باهم صحبت می کنند) یک مجموعه داستان، شعر و خلاصه هر کتابی که از خوندش لذت می برید و احساس آرامش همراه با شور را به دنبال داره، نه البته کتاب جنایی و یا پوچی که آخر شبی احساس کنید دلتون می خواد خودکشی کنید. انتخاب کنید و هر شب چند صفحه از اونو برای هم بخونید تا خوابتون ببره.  این شیوه خیلی به خواب آرامبخش کمک می کنه.

دو نکته:

1.                  موبایل و تبلت و ... را در حالت پرواز قرار بدید و حتی توصیه میشه نیم ساعت قبل از خواب مودم وای فای را خاموش کنید چرا که امواج اون روی کیفیت خواب تاثیر میگذارن!

2.                  دائم به ساعت نگاه نکنید. نگاه کردن به ساعت باعث میشه اضطراب شما و احساس این که زمان نمی گذره و یا برعکس چقدر زود گذشت ولی من هنوز خوابم نبرده و  سه ساعت دیگه هم باید بیدار شم، شمارو عصبی تر کنه و بیشتر به این فکر کنید که من باید بخوابم، چرا خوابم نمی بره؟ بخواب، بخواب دیگه و کلی گفتگوی ذهنی و درونی مانع!

راستی یک آلبوم موسیقی هست با عنوان خواب درمانی (sleep therapy)که دکتر لی آر. بارتل طراحی علمی کرده که فعالیت امواج مغزی دلتارو افزایش میده که به خواب خوش در شب کمک می کنه که به راحتی می تونید از طریق جستجو در گوگل اونو پیدا کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.