سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"
سمفونی زندگی

سمفونی زندگی

گاه نوشته های من از "سمفونی زندگی"

"چهار جنبه زنانگی در روان زن"

در یکی از کلاسام داشتیم با عزیزان درباره "چهار جنبه زنانگی در روان زن"  صحبت می کردیم که فکر کردم خلاصه ای از اونو با شما عزیزان هم به اشتراک بگذارم:

جنبه آمازون(جنگجو): زن آمازون دارای تمرکز حواس بالا و فزون خواه است، ابراز وجود می‌کند، هدف‌دار و متکی به نفس و خود کفا است، ارتباط او با مردان زندگی‌اش در قالب همکار، رفیق و رقیب است.

جنبه مادر: حامی و سرپرست است.  زنی است که با وابستگی‌اش به دیگران کامیاب می‌شود، او نه تنها فرزندانش را بزرگ می‌کند، بلکه سایرین و خویشاوندان، دوستان مؤنث و همسر را هم می‌پرورد.

جنبه مادونا: سرشتی الهام بخش است و معیارها و ارزش‌ها و ایده‌ها را منتقل می‌کند. بازتابنده و تجسم محسنات کامل زنانه از لحاظ بردبارى، وقار و وفای به عهد است. این نوع زن در پی کسب عظمت برای خود نیست، او ترجیحاً مرد را در زندگی به سوی عظمت می‌کشاند و بی هیچ قید و شرطی از تلاش وی در جستجوی کسب خرسندی و موفقیت حمایت می‌کند.

جنبه معشوقه: زنی که در روابط شخصی خود با مرد در سطوح مختلف عقلانى، عاطفى، جنسی بیش از هر چیز دارای نقشی تعیین کننده و فعال است.

اما دو تا نکته:

1. زن امروزی شدیداً به سوی جنبه آمازون شخصیتش متمایل شده است، او به سوی قدرت و در ضدیت با عشق جهت‌گیری کرده است. مادری را به تعویق می‌اندازد، با مادونا که از مد افتاده، در تماس نیست و از معشوقه فقط به قصد کامجویی جنسی استفاده می‌کند. او انرژی‌اش را در جهان بیرون به کار می‌گیرد، نه در جهت آفرینش پیوند و روابطی پر مهر و محبت، او احساس می‌کند فقط به دلیل «انجام دادن» ارزش دارد. به عبارتی به دلیل موفقیت‌ها و دستاوردهایش نه به دلیل «بودنش» یعنی شایستگی‌های زنانه کاملش. بنابراین نه آرامش یافته و نه حصارهای خود را گشوده است. او پریشان و فرسوده است. نسبت به جنس مخالف نگرشی رقابتی دارد و با آنها مبارزه می‌کند "تا مردانی بهتر از آنها باشد" از درک تفاوت‌های روانشناختی و رشدی میان دو جنس هم عاجز است.

2. زن باید نهایتاً در طول دوره حیاتش تمام چهار جنبه روان خود را تجربه کند و در هم بیامیزد. باید به درون خویشتن خود بنگرد و آن جوانبی از شخصیتش را که هنوز نیازمند رشد است، کشف کند. زنانی که با جنبه‌های زنانگی‌شان در تماس‌اند لزوماً از جنبه آمازون بی‌بهره نیستند(یعنی الزاماً موجوداتی بی‌اراده نیستند که تحت نظارت دیگران باشند).

من به شخصه اعتقاد دارم که اغلب دختران امروزی  یا نمی خواهند مثل مادرانشان باشند ( از نظر آنها مادرانشان بیشتر جنبه مادر و مادونا را داشتند)  و یا خود مادرها طوری آنها را تربیت کردند و تاکید داشتند که مثل ما نباش،  خودت از خودت استقلال داشته باش و انقدر وابسته مرد نباش!  که خواه ناخواه به سمت پرورش جنبه آمازون و معشوقه پیش رفته اند دقیقا مانند پاندول ساعت یا به چپ هست یا راست و حد تعادل رشد نکرده

نظرات 1 + ارسال نظر
په پو سه‌شنبه 27 بهمن 1394 ساعت 22:34 http://aski-ewin.blogsky.com

سلام. انواع جنبه های زن.همممم. جالب بود. ممنون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.